A festészetben ekkor játszódott le a modern művészet első jelentős
forradalma, az impresszionizmus. Festészeti irányzat, amely
Franciaországból, az 1860-as évekből indult el. Az impresszionista festők a
természetes fény ragyogásában megmutatkozó természet magával ragadó
megjelenését ünnepelték - akár hajnali, akár nappali vagy alkonyati fényről
volt szó. Elbűvölte őket a fény és színek közötti kapcsolat, és tiszta
festékkel, szabad ecsetvonásokkal dolgoztak. Témaválasztásuk is radikálisan
eltért a korábbiaktól; kerülték a hagyományos történelmi, vallási és romantikus
témákat, inkább a tájképeket és a mindennapi élet jeleneteit részesítették
előnyben. A kifejezést először egy Leroy nevű újságíró használta gúnyos
értelemben az 1874 májusában Nadar fényképész műtermében kiállító festőművészek
képeinek a megjelölésére. Ezek a festők a pillanatnyiság illúzióját akarták
kelteni oly módon, hogy a kis színfoltok vibráló tónusaiból a néző szemében
szülessen meg a kép. Legjellemzőbb stíluseszközei között, ott találjuk az eddig
nem ismert színekben pompázó, sokszor szinte varázslatos képeket. A szó
eredete: latin 'impressio' = pillanatnyi élmény,
benyomás. Céljuk: a pillanatról pillanatra változó látvány
rögzítése. DE ez csak újszerű technikai megoldásokkal lehetséges
- összegezve:
Három fő témájuk:
- a
modernizálódó nagyváros
- szórakozás,
társasági élet
- városi
és természeti tájak
A legfontosabb impresszionista alkotók a festészetben: -
impresszionisták - Manett, Monet, Renoir, Degas, Pissarro, - a magyar
festők közül - Szinyei Merse Pál, Ferenczy Károly, Hollósy Simon, a
neoimpresszionisták avagy pointillisták - Seurat, Signac, - és a
posztimpresszionisták, akiknek művészete a 20. századi avantgárd felé
mutat
Degas "a
modern élet klasszikus festője" akart lenni. Mindvégig küzdött
benne a kettős vonzás: a klasszikus, múzeumi művészet utáni vágy és a modern
élet lüktetése, a pillanatnyi mozgás ezernyi izgalma.
Képeit nagy műgonddal
"dekomponálta", azaz mesteri rejtett kompozíciós szerkezettel
ébresztette a pillanatfelvétel esetlegességének az illúzióját, sugallta a
véletlenszerű konkrétságát. Mindig borotvaélen táncolt, és sikerült neki a nagy
vállalkozás: a megkomponált komponálatlanság, a tudatos véletlen, a
klasszikusan modern. Utánozhatatlan bravúr, nincsenek is követői. Témakörét
néhány témacsoport alkotta: balett, koncert, lóverseny. Művészetének alapeleme
a mozgás pillanatszerűsége, ez vonzotta a balett és a lóverseny
megjelenítéséhez. Könyörtelen szemű művész volt - nemcsak a pillanatszerűséget
leste el a fotótól, hanem az objektivitást is. Degas minden pátoszt, istenítést
elhagy. Szenvtelenül rögzíti az önmagával elfoglalt mozdulatokat, esetlen
hajladozásokat, szépítés nélkül, fotószerű objektivitással közöl tényeket.
Képein a nők közönséges, mindennapi dolgokat művelnek, s úgy viselkednek,
mintha senki nem látná őket. Ugyanezzel a szemlélettel közelít kedvenc
témájához a belett-táncosnőkhöz. Balett: táncosnő a színpadon című képén a balerinát igencsak szokatlan szögből látjuk, mintha
páholyban lennénk. Ily módon a karmestert is megpillanthatjuk meg a többi
táncosnőt a kulisszák mögött, miközben a közönség elé készülnek lépni. Ez is
pillanatképnek tűnik: a festő gondos szerkesztéssel érte el azt a hatást,
mintha egyáltalán nem lenne megszerkesztve. Késői korszakában néhány
művészetében szokatlan témájú képet is festett, mint az "Abszint mellett" -
aminek témája az éjszaka, amikor a bulvárok
szemkápráztatóan ragyognak. A bohém negyed kocsmái megtelnek mindenféle
figurákkal - kokottokkal, mulató világfiakkal, festőkkel, költőkkel. A
művészvilág éli a maga pezsdítő éjszakai életét. Legkedveltebb italuk a mára
már csak emlékké párolgott abszint volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése